Babian?

Jag håller på att lyssna på Northern Lights nu som ljudbok. Och den är jättebra. De flesta engelska/amerikanska ljudböcker är det faktiskt, mycket bättre än de svenska. Folk som läser på svenska har ofta irriterande röst och noll inlevelse. Inte som i Northern Lights, där de både har en mysig uppläsare och olika människor som gör alla olika röster, med alla olika dialekter och tonfall för att man ska kunna känna att man sitter där brevid dem och lyssnar på deras berättelser. Mysigt blir det i alla fall, och jag har bestämt mig för att bara lyssna på engelsk-talande ljudböcker hädanefter. Det är jättebra att lyssna på när man ritar, speciellt när man tuschar. Och jag har mycket att tuscha just nu. Så jag kommer behöva mycket ljudböcker...

Men, det var inte alls det jag tänkte prata (aka skriva) om egentligen. Vad jag egentligen tänkte skriva om var att jag just nu håller på att lyssna på Northern Lights. Och den är jättebra. Och jag är helt hopplös. Jag blir så fäst vid varje bok jag läser, att jag vill vara en del av den. När jag har läst His Dark Materials vill jag ha en daimon, när jag läst Harry Potter vill jag gå på Hogwarts, när jag läst Artemis Fowl vill jag leva med vättarna, när jag tittar på Avatar vill jag vara en "bändare" (svenska översättningar suger. Men det är ett annat ämne för en annan dag)... och så vidare. Jag nördar loss och önskar att jag var en annan stans. Och det är väl bra, på ett sätt, antar jag. Om inte så är det ju ett kvitto på att boken är bra. Men jag vill för mycket, nu när jag lyssna på NL så vill jag ha en daimon så mycket att det gör ont. Vilket är jättetöntigt, jag vet. Men jag kan inte låta bli. Jag blir... medryckt. Och det är trevligt. Men jobbigt.

***

Så, till något helt annat. Nämnligen ett tips. Om du gillar serier, eller böcker, eller livet i allmänhet. Läs "Strangers In Paradise". Det är en skitbra graphic novel, vars handling är så komplex att det är helt omöjligt att ens försöka beskriva den. Men läs den. För den är vardaglig och rolig och sorglig och fylld av action och kärlek och... allt! Till och med psykotiska lesbianer som försöker ta över världen...

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0