DÖDEN

Jag har insett, att nästan alla TV-serier som jag just nu följer, handlar om döden. Bones: döda människors ben. Criminal Minds: Massmördare. Dead like me: Döda människor som umgås. Undantaget är väl då Avatar, där ingen någonsin dör (de lämnas bara dödligt skadade och så får man aldrig se dem igen...)

Jag har också kommit på, att det måste vara inte med plot-twistande, dramatiska slut på säsonger som eliminerar en karaktär i år. Både Bones och CM har det. Jag ska inte spoila er, även om jag just gjort det. Jag ska inte spoila er mer, dvs. Men folk dör. Dör som i döden.

Döden, ja. DÖDEN. Jag har alltid varit fascinerad av döden. Ibland är det till och med så att jag vill dö, bara så att jag får veta vad som händer efteråt. Det är så spännande, för det är det enda magiska som finns kvar. När det gäller allt annat, då får man slå dövörat till och låtsas, men när det gäller döden så vet man verkligen inte. Ingen vet.

Sedan tycker jag också att döden är mycket coolare än djävulen. Jag är ju inte religiös, så jag vet inte riktigt om jag köper hela den himmel-och-helvete-grejen. Men döden känns liksom... rätt. Alltså inte att det är en person, som går och hämtar folk och har en lie i handen, men att det är någon sorts övernaturlig kraft. Det måste det vara, eller hur? Det kan inte bara vara du är död, det var det. Det måste finnas något mer. Men, åter till varför jag gillar döden. Döden är bara häftigare än Djävulen. Djävulen är så tråkig, så blase. Han är liksom bara ond, och torterar människor, men döden har liksom ett mycket större ansvarsområde. Döden är... jag vet inte. Bara coolare.

Jag är nu rädd för att läsa igenom det jag just skrivit, så jag tror jag bara ska sluta nu. Jag är så jävla trött att jag inte riktigt vet vad jag säger. Men, bara så alla vet: jag är inte sjävmordsbenägen, och jag gillar inte konceptet att dö, och absolut inte i förtid. Min poäng var bara att i jämförelse med de andra mytologiska varelserna som är mer eller mindre accepterade i vårat samhälle idag, så tycke jag bättre om döden (som person) än vad jag tycker om Gud eller Djävulen. Så.

Kommentarer
Postat av: Lina

Djävulen är coolast så dissa inte han!

2008-05-25 @ 23:38:16
URL: http://vaesterbron.blogg.se
Postat av: Klara

Nej, Djävulen är så tråkig. Han är bara ond och har mamma-komplex.

2008-05-26 @ 20:06:29

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0