TV-Tropes får mig att se tv-serier, bara så jag kan förstå referenserna till dem

Jag har ju som bekant tagit mig för att se om alla gamla animerade filmer jag såg och inte såg som barn. Sen senast har jag sett två, Den Lilla Sjöjungfrun och Atlantis. En av dem överaskade mig positivt, och det var inte den Lilla Sjöjunfrun. Jag måste säga att jag inte bryr mig det minsta om de "lånade" en del från andra berättelser, Atlantis är en grymt underskattad Disneyfilm. Designen är fantastisk, från karaktärer till bakgrunder. Karaktärerna är mysiga, intressanta och framför allt inte uppdelade i jättegoda och jätteonda (jo, kanske lite. Men mindre än i de flesta Disneyfilmer). Dessutom finns det några scener som får mig att undra om detta är en barnfilm. Som i prologen, när Atlantis håller på och gå under och den stora barriären brer ut sig över staden, men inte hela staden, och medan folk springer mot centrum för att inte stängas ute, så kan man se de som inte hann, bulta på barriären innan de sveps upp av vattenmassorna. Det händer en gång till sen, i u-båten, ala Titanic. Men jag gillar den skarpt, och att båda Joss Wedon och Mike Mignola jobbat på den ser jag som ett extra plus (det märks, faktiskt. I alla fall Mignola).


En bild per inlägg var det ja. Och som den galna fangirl jag är, har jag redan börjar shippa vissa karaktärer...

Annars så kan jag tipsa om det här musikstycket, Def Note. Det är en remix av musik från en av mina favorit anime-serier, Death Note. Den är väldigt trevlig att ha i bakgrunden när man arbetar, för vad man än arbetar med, så känner man sig som ett ondskefullt kriminellt geni som sätter sin senaste plan i verket. Och det, det är ju kul.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0